Historia

40-talet

40-talet.-Puck-delas-ut.-Ur-GBs-arkiv-hos-Centrum-för-Näringslivshistoria.-GB-står-för-deponenten.
När Mjölkcentralen år 1942 tillsammans med Choklad-Thule köper in Alaskaglass, bildas Glace-Bolaget (GB) och Eric Hanner utses till vd. Han får dock en utmanande start, i jämförelse med grannarna ligger svenskarna sist när det gäller glasskonsumtion. Man tror att det beror på svenskarnas konservativa bild av glass, på 40-talet såg man t.ex. pinnglass som något för barn och det var inte accepterat att som vuxen njuta av detta utanför hemmet. Men det skulle det minsann bli ändring på!

50-talet

50-talet.-Glass-börjar-ses-som-nyttigt-livsmedel.-Ur-GBs-arkiv-hos-Centrum-för-Näringslivshistoria.-GB-står-för-deponenten.
Har ni hört att Glass är nyttigt, nästan som ett läkemedel? Det tyckte man i alla fall 1952 efter att en läkartidning publicerar en artikel som uppmuntrar föräldrar att ge glass till sina febriga barn. Det väcker stor uppmärksamhet och gör att glass börjar ses mer som ett livsmedel snarare än godis. I sin tur blir det också mer accepterat för vuxna att äta glass ute på byn.
Tillsammans med den varma sommaren 1955 blir det här året GB:s verkliga genombrott. Glasstillverkningen ökar med hela 50 % men det räcker ändå inte till, så två miljoner glassar måste importeras från Danmark.
Samma år Får GB möjligheten att köpa det nedlagda Flen mejeriet och redan 1957 invigs Skandinaviens största och modernaste glassfabrik i Flen. Fabriken visade sig vara en lyckad investering då vi använder oss av den fortfarande. den var effektivare än konkurrenternas och automatiserade sysslor som tidigare hade behövts göras för hand, såsom att fylla Top hat strutar t.ex. Flen lyckas helt klart leverera glass i stora lass.

60-talet

60-talet. Clovve syns för första gången på Pajaspinnen.
Glassaffischer med avfotograferade glassar blev en hit i början av 60-talet. År 1963 går även Sex nya företag in under vår GB-flagga 1963; Arla Glass-Göteborg, Cupglass-Örebro, Freja-Gävle, Nordan-Luleå och Solglass-Karlstad. JU fler glassexperter desto bättre!
1965 ser vår GB gubbe Clovve dagens ljus. Tanken var att han främst skulle pryda emballaget till glassen Pajaspinnen. Inte hade vi räknat med att denna lilla pajas skulle bli den superkändis han senare blev. Läs gärna mer om hans resa här!
1966 kommer GB till södra Sverige då vi går samman med Malmö Glass AB (Ge-Ge) och Åhusglass, detta gör att vi nu Kan erbjuda vår glass till hela Sverige.

70-talet

70-talet.-Eric-Hanner-och-Clovve-på-fryslagret-i-Flen.-Ur-GBs-arkiv-hos-Centrum-för-Näringslivshistoria.-GB-står-för-deponenten.
Från 1955 till 1970 ökar svenskarna sin glasskonsumtion med hela 1300 %, från en halvliter till över sju liter per person och år. En Enorm ökning som kräver sin förvaring. Passande nog står Vårt nya fryslager färdigbyggt vid Taljasjön intill Flen år 1971, där har vi plats för 5000 pallar glass. Nedan ser ni Clovve och Eric Hanner på plats i fryslagret i Flen.

1972 köps Strands Glass AB med fabrik i Piteå och strax efter Vid årsskiftet 1972-73 går Sveriges två största glassföretag, Glace-Bolaget och Trollhätteglass, ihop under namnet Glace-bolaget. Carl G Svedin går in som VD och lyckas driva på produktutvecklingen ytterligare. Sammanslagningen innebär också att 88:an som Trollhätteglass lanserade 1964 nu ingår i GB:s portfolio. Lite kuriosa är att Namnet 88:an uppstod då det var den 88:e produkten Trollhätteglass lanserade, alltså inte året den kom. 1978 lanserar vi en annan klassiker, nämligen Nogger, som också den kom för att stanna.

80-talet

80-talet.-Lakritspucken-blir-en-succé.-Ur-GBs-arkiv-hos-Centrum-för-Näringslivshistoria.-GB-står-för-deponenten.
1982 lanseras Lakritspucken och den blir vår, dittills, största succé som slår alla tidigare försäljningsrekord. Man beräknade att 6 miljoner Lakritspuckar skulle säljas, men det överträffades rejält med otroliga 26 miljoner. Det kom minst sagt som en liten chock då den innan lanseringen hade fått tummen ner av testpanelen… Under dessa år Lanseras också flera godisinspirerade varianter, bl.a. Daim och Cornetto.

Dessutom får vi på GB Glace en ny huvudägare när Arla säljer 50 % av sina aktier till Unilever. Många blev till en början upprörda, men när man insåg att produktionen skulle vara kvar i Flen samt fortsätta handla mjölk från svenska bönder lugnade de sig snabbt. GB skulle såklart fortsätta göra glass på svenskt vis!

90-talet

Chokladälskarens årtionde, 1992 installerade vi nämligen en ny, högproducerande, Magnumlinje i vår fabrik i Flen. Detta gjorde att tillverkningen för Magnum på export kunde starta, med Schweiz och Grekland ut som första länder. Och vilken succé, Magnum har bara fortsatt att utvecklas sen dess.
Utmärkande för 90-talet var även att det blev allt tydligare med ett målgruppsanpassat glassutbud. En markant skillnad mellan ”vuxenglass” och ”barnglass” växte fram under detta decennium.

00-talet

00-talet. Sandwich Lussebulle lanseras.
Glasströjan ”Jag älskar glass” tas fram till en kampanj och blir en succé över hela landet, 2001. Samma år lanseras den gamla favoriten Top Hat i flerpack. 2002 gör Igloo en efterlängtad comeback. Cornetto Soft lanseras i Sverige och visas upp i Big Brother. Ett år senare släpps Magnum Seven Deadly Sins, 2003 är också året då GB Glace utvecklar hela sin företagsplattform.

00-talet. Sandwich Stracciatella lanseras.
00-talet blev också det årtiondet då flera av våra gamla klassiker gjorde comeback, bland annat Tip Top, Top Hat, Lakritspuck och Ananas Split. Dessutom lanserade vi nya varianter på gamla favoriter som 88:an Black, 88:an Blue, Nogger Black, Sandwich Lussebulle, Sandwich Stracciatella och Nogger Mint. En härlig blandning av gammalt och nytt!

2010-talet

2010-talet. Clovve gifter sig med Clovina
Det här årtiondet går i kärlekens tecken. 2010 är året då Clovve gifter sig med sin CLovina. De träffades och blixtförälskade sig i varandra året innan. Liseberg i Göteborg får den glassiga uppgiften att anordna bröllopet i ett grönskade maj ihop med ett gäng glassentusiaster som alla vill se de två clownerna vigas.
2011 hjälper vi svenska folket att Dela glädjen genom att ”säga det med en glass”. Alla glassar fick ett budskap som skulle hjälpa till att sprida lite extra kärlek i vardagen. Daim pear Dream hade t.ex. budskapet ”Kom och träffa mina päron”.

2010-talet. Glassfabriken i Flen renoveras.
Magnum hänger också med i kärlekstrenden och lanserar år 2013 ”5 kisses”. En serie glassar som är inspirerade av huvudstaden för romantik, njutning och lyx – vi menar såklart paris! Bisous!

2010-talet. Glassfabriken i Flen renoveras
2015 firar Clovve hela 50 år vilket såklart ska firas. Han har guidat svenskarna i glassdjungeln i många, många år. I samband med firandet får glassfabriken i Flen en uppdaterad utsida för att matcha vad som händer på insidan. Se hela filmen om uppdateringen här.